Metodologia 5-WHY

Wstęp

Rozwiązanie jakiegoś problemu i wprowadzenie skutecznego działania korygującego wymaga zidentyfikowania przyczyny wystąpienia tego problemu. Jeżeli jej nie zidentyfikujemy i nie usuniemy (a tylko usuniemy już powstałą niezgodność) to możemy być pewni, że ponowne pojawienie się problemu jest tylko kwestią czasu.

Dlatego bardzo ważne jest zidentyfikowanie faktycznej przyczyny problemu i jej usunięcie aby zapobiec ponownemu pojawieniu się problemu.

Jednym z wielu sposobów określania przyczyny problemu jest metoda 5-WHY.

Problem - przyczyna - działanie korygujące
Narzędzia stosowane do określenia przyczyny problemu:
  • Wykres przyczynowo-skutkowy Ishikawy (rybia ość)
  • Planowanie eksperymentu (Design of Experiments)
  • 5-Why
  • Analiza danych statystycznych (Cpk, Pareto, Anova itp.)
  • Burza mózgów
  • i inne.

Dwa aspekty 5-WHY

Analiza 5-WHY musi obejmować dwa aspekty:

5-why question

Dlaczego problem powstał?

Na tym etapie zastanawiamy się nad przyczynami wystąpienia problemu. Dlaczego dany defekt został wyprodukowany

5 why - detekcja błędu

Dlaczego tego nie wykryto?

Po drugie musimy się zastanowić dlaczego nasz obecny system / metody kontroli / nadzoru procesu nie wykryły problemu kiedy się już pojawił (lub nie wykryły pojawienia się przyczyny problemu - jak już ją poznamy).

Jak stosować 5-WHY?

Zebranie informacji o problemie

Autor: Zbigniew Huber
Dodano dnia: 2007-01-01
Aby przeczytać cały artykuł musisz się zalogować. Jeżeli nie posiadasz konta Zarejestruj się.
Rejestracja i dostęp do artykułów jest darmowy